Határtalanul 2023

Dési Huber István Általános Iskola

Iskolánk 7. a osztályból 10 diák vett részt május 8. és 11. között a Határtalanul program keretében szervezett felvidéki kiránduláson. A 4 nap során olyan településeket látogattunk meg, amelyek a magyar történelem és kultúra meghatározó személyiségeihez köthetők.

A Nemzeti Összetartozás Napjához kapcsolódó projektdélelőttön (2023. április 20-án ) kicsik és nagyok rendhagyó tanórák, játékos foglalkozások, manuális tevékenység során ismerkedhettek meg a Felvidék, Kárpátalja, Erdély, Délvidék és az Őrvidék jellegzetes emlékhelyeivel, épített örökségével, népszokásaival, hagyományaival, legendáival. Az alsó tagozatos osztályok legkisebbjei a népviselettel, néptánccal, zenei örökséggel kapcsolatos feladatokat oldhattak meg, a 3-4. évfolyamosok játékos formában barangolhatták végig az elcsatolt területeket, az életkori sajátosságoknak megfelelően ismerkedtek Trianon történetével, interaktív tesztekkel mélyíthették el tudásukat. Az ötödik évfolyamosok szintén határokon is átívelő közös értékeink körül vándorolhattak, rendhagyó foglalkozás keretében az egyes emberi életkorokhoz, valamint tájegységhez kapcsolt viseltek sokszínűségével és szépségével ismerkedhettek, virtuálisan menyasszonyt öltöztethettek, sőt maguk is elkészíthették kedvenc viseletüket rajz formájában. A hatodik évfolyamosok Trianon eseménytörténetéhez kapcsolódó online tesztekkel bővíthették ismereteiket, míg a 7-8. évfolyamosok kooperatív technikák alkalmazásával készíthették el az elcsatolt területek épített örökségének legszebb elemeit felvonultató ábrát, elemezhették a békeszerződést. A nap során elkészült tanulói alkotások legszebbjeit június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján aulai tablón tekintheti majd meg az iskola közössége.

Az előkészítő órán (2023. május 5-én) megismerték a tanulók a szlovákiai magyarság történetét, kulturális értékeit, demográfiai helyzetét. A diákok tájékoztatást kaptak a tanulmányi kirándulás részletes programjáról és azokról a városokról, amelyeket a 4 nap során meglátogatnak. Felidézésre kerültek azok a történelmi és irodalmi személyek, akik szorosan kötődnek a Felvidékhez. A tanulók megismerték a buszos utazás etikai kódexét és a múzeumokban, templomokban való viselkedés illemszabályait.

Az első nap során a határhoz közeli Fülek várát másztuk meg, majd Krasznahorka várának történetével ismerkedtünk meg, végül a 80 %-ban magyarok lakta Várhosszúrétre érkeztünk. Itt volt a szállásunk, ahol minden nap meleg vacsorával vártak bennünket.

A második nap a föld mélyébe merészkedtünk, ahol a Gombaszögi cseppkőbarlang különleges formájú képződményeiben, köztük a szalmacseppkövekben gyönyörködhettünk. A délutánt Szlovákia második legnagyobb városában, Kassán töltöttük, ahol elsősorban a Rákóczi-család történetét ismerhettük meg alaposabban. A belvárosi séta után a Szent Erzsébet dóm altemplomában felidéztük II. Rákóczi Ferenc életét, történelmi szerepét, majd koszorút helyeztünk el a fejedelem sírján Ezután a gótikus templombelsőről és a szárnyas oltárról hallhattunk rövid előadást. Ezek után átsétáltunk a Rodostó házba, melyet 1991-ben nyitottak meg a nagyközönség számára. Itt a legkülönlegesebb látványosság az eredeti ebédlő berendezési tárgyai voltak.

A harmadik napon a Szepesség területeit jártuk be. Elsőként Lőcse középkori belvárosának nevezetességeit néztük meg, megismerkedtünk a lőcsei fehér asszony történetével is, a Szent Jakab templomban pedig a világ egyik legnagyobb szárnyasoltárát csodálhattuk meg. Ezt követően Késmárkon a Thököly-várat, majd az evangélikus templomban Thököly Imre kriptáját látogattuk meg. A késő délutánt Betléren, az Andrássyak vadászkastélyában töltöttük. A lenyűgöző kiállítás a főúri család történetébe és mindennapjaiba engedett betekintést.

Az utolsó napon az irodalomé lett a főszerep. A hazafelé vezető úton először a Madách-család alsósztregovai kúriáját látogattuk meg. Az itt lévő kiállítás első része a család történetét mutatta be, a második felében pedig Az ember tragédiájának színei elevenedtek meg a kézirat szövegének részletei és a hozzájuk kapcsolódó installációk által. Ezután látogatást tettünk a helyi általános iskolában, majd elsétáltunk a Madách család síremlékéhez. A kirándulás utolsó állomása az egykori Szklabonya (ma Mikszáthfalva) volt, ahol a Mikszáth-emlékházat tekintettük meg. Itt az író egykori szülőházát, gyermekkorát, illetve műveinek különleges, babonás világát ismerhettük meg.

Hazaérkezésünk után május 23-án közösen értékeltük a 4 napos programot, felelevenítettük emlékeinket. Ezek alapján beosztottuk, hogy a pénteki beszámolón, ki melyik helyszínről fog beszélni és rendszereztük a kiránduláson készült fényképeket.

Az iskola felsős diákjainak a május 26-ai diáknapon tartottunk élménybeszámolót. Fényképes prezentációval mutatták be a diákok a felvidéki kirándulás egyes helyszíneit, s mondták el személyes élményeiket, új ismereteiket az egykori magyar városokról, híres történelmi és irodalmi személyekről.